(Grupa VIII)
odcinek Gdańsk (A1) – Koszwały, Południowa Obwodnica Miasta Gdańska
Inwestor zastępczy:
Generalny wykonawca:
Jednostka projektowa:
Kierownik budowy:
Inspektorzy nadzoru:
Główny projektant:
konsorcjum firm: Zakłady Budownictwa Mostowego SA, Warszawa (lider), ECM Group Polska Sp. z o.o., Warszawa (partner)
BILFINGER INFRASTRUCTURE SA, Warszawa
Biuro Projektowo-Konsultacyjne Transprojekt Gdański Sp. z o.o., Gdańsk Wrzeszcz
mgr inż. Jarosław Lewiński
mgr inż. Zdzisław Bednarek, inż. Maurycjusz Niklas
mgr inż. Adam Nadolny (konstrukcja)
Budowę do konkursu zgłosił generalny wykonawca.
Estakada WE-1 o łącznej długości 2750 m (najdłuższy tego rodzaju obiekt w Polsce) składa się z estakad przeprowadzających ruch drogowy w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska nad Kanałem Raduni, ul. Trakt Świętego Wojciecha (droga krajowa nr 1), linią kolejową E65, terenem ochrony pośredniej i bezpośredniej ujęcia wody „Lipce” i linią kolejową nr 266. Na skrzyżowaniu Traktu Świętego Wojciecha z drogą krajową nr 1 występuje węzeł „Lipce”.
Zastosowano ustrój nośny z betonu sprężonego, o przekroju poprzecznym skrzynkowym szerokości 15,04 m (dotyczy jednej jezdni), wysokości konstrukcyjnej 2600 mm, z płytą pomostu grubości 250 mm. W rejonie węzła „Lipce”, z uwagi na pasy włączeń i wyłączeń, szerokość konstrukcji jest zmienna. Długości poszczególnych estakad w osi niwelety wynoszą od 280 do 435 m. Estakadę realizowano metodą nasuwania podłużnego.
Nasuwanie realizowano jednocześnie z 8 stanowisk. Fundamenty podpór, ze względu na skomplikowane warunki gruntowo-wodne na terenie Żuław Gdańskich, posadowiono na prefabrykowanych palach żelbetowych.
Całość prac wykonano w ciągu 38 miesięcy.