• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Konkurs PZITB „Budowa Roku 2024"

Szanowni Państwo, 

Dnia 30 września 2025 r. w gmachu Naczelnej Organizacji Technicznej w Warszawie odbyła się uroczysta Gala wręczenia nagród Laureatom Konkursu PZITB „Budowa Roku 2024”. Organizatorem jest Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa, a jubileuszowej XXXV edycji Patronat Honorowy udzielili: Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego Marcin Kulasek, Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz Polska Izba Inżynierów Budownictwa. Powołano również Komitet Honorowy Konkursu, który patronował temu wydarzeniu. Galę rozdania nagród poprowadziła inż. Aleksandra Kamińska przedstawiciel Komitetu Młodej Kadry PZITB.

W XXXV edycji Konkursu nagrody przyznane zostały w jedenastu kategoriach. Nagrodzone obiekty stanowią najlepsze z najlepszych inwestycje oddane do użytkowania w roku 2024. Charakteryzują się one wysoką jakością wykonania, nowoczesnymi - często innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi, spełniają najwyższe standardy organizacji pracy oraz bezpieczeństwa i ochrony zdrowia. Do wręczenia statuetek Laureatom nagrodzonych obiektów zaproszeni zostali: pan Marcin Grabowski Dyrektor Generalny Ministerstwa Infrastruktury, pan Paweł Woźniak p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad oraz pan Filip Prusik-Serbinowski Zastępca Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, pan Tomasz Gałązka Zastępca Dyrektora Departamentu Architektury, Budownictwa i Geodezji Ministerstwa Rozwoju i Technologii i pani Maria Kaszyńska Przewodnicząca PZITB.

Organizatorzy Konkursu składają wyrazy uznania wszystkim uczestnikom Konkursu, a Laureatom serdeczne gratulacje. Życzymy dalszych sukcesów oraz satysfakcji z przyszłych realizacji.

Budowlane Oskary Film \ Katalog Budowa Roku 2024

 

Nagroda III stopnia
Obiekty drogowe i mostowe (Grupa X)

Wiadukt WD-02 w ciągu drogi powiatowej DP 6803S w Jaworznie
przy ul. Ciężkowickiej
(obecnie ul. Wielkanocnej)

Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Prezydent Miasta Jaworzna
Generalny wykonawca: SWIETELSKY RAIL POLSKA Sp. z o.o., Kraków
Jednostka projektowa: AUTOSTRADA II Sp. z o.o., Katowice (projekt budowlany),
RS PROJEKT, Katowice (projekt wykonawczy)
Kierownik budowy: inż. Leszek Stefański
Inspektor nadzoru: mgr inż. Arkadiusz Basta
Główni projektanci: mgr inż. Krzysztof Solarz (architektura),
mgr inż. Radosław Sęk (konstrukcja)

Budowę do konkursu zgłosił generalny wykonawca.

  

Celem zrealizowanej inwestycji była likwidacja przejazdów kolejowo- drogowych w poziomie szyn na odcinku Jaworzno Szczakowa – Kraków na linii kolejowej nr 133 Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny. Wybudowany wiadukt jest jednoprzęsłową konstrukcją łukową (typu Network Arch), składającą się z pomostu w postaci rusztu stalowego z zespoloną płytą żelbetową z betonu klasy C50/60 i zbrojenia ze stali klasy A-IIIN oraz stalowych dźwigarów łukowych. Te dźwigary łączą z pomostem stalowe wieszaki prętowe. Stężenia wykonano z rur stalowych. Podpory wiaduktu stanowią monolityczne przyczółki żelbetowe. Rozpiętość teoretyczna wiaduktu wynosi 70,00 m, długość całkowita 71,60 m, szerokość 13,55 m, szerokość pomostu 12,60 m, strzałka łuku 12,00 m, a szerokość drogi wraz ze ścieżkami rowerowymi 1,50 + 3,50 + 3,50 + 1,50 = 10,00 m. Zbudowany wiadukt wraz z nową drogą stanowią elementy nowego ciągu komunikacyjnego. Dotychczasowa droga przebiegła przez przejazd kolejowy uciążliwy dla mieszkańców, użytkowników drogi i zarządcy linii kolejowej, a obecna droga wraz z wiaduktem stanowi wygodny, użyteczny i atrakcyjny architektonicznie obiekt budowlany. Konstrukcja łuków tworzy dominantę architektoniczną obiektu, wyróżniającą się w otaczającym terenie. Zarówno wiadukt, jak i nowa droga ma wydzielone obustronnie ścieżki rowerowe. Powierzchnia zabudowy wynosi 1051,84 m2. Całość prac wykonano w ciągu 26 miesięcy.