Nagroda II stopnia
Obiekty kolejowe i tramwajowe (Grupa IX)
Opracowanie projektów wykonawczych
i wykonanie robót budowlanych w ramach projektu pn. „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej
nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” przewidzianego do realizacji w ramach POIIŚ 2014-2020
Inwestor: PKP Polskie Linie Kolejowe SA z siedzibą w Warszawie, Centrum Realizacji Inwestycji
Region Śląski we Wrocławiu
Generalny wykonawca: konsorcjum firm: TRACK TEC CONSTRUCTION Sp. z o.o., Wrocław (lider),
INFRAKOL Sp. z o.o., Sp.k., Jawor (partner), Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjnego i Kolejowego Sp. z o.o., ZIELONKA (partner)
Jednostka projektowa: EGIS Poland Sp. z o.o., Warszawa (projekt budowlany), ELKOL Sp. z o.o.,
Bytom (projekt wykonawczy)
Główni projektanci: mgr inż. Janusz Fabiszak (projekt budowlany), mgr inż. Kamil Klabis (projekt
wykonawczy)
Kierownicy budowy: mgr inż. Piotr Mierzejewski (07.2021–12.2023), mgr inż. Daniel Glowacki
(11.2020–06.2021)
Inspektorzy nadzoru: mgr inż. Ewa Brzozowska (inżynier projektu), inż. Zenon Kret (inspektor ds.
torowych) – TPF Sp. z o.o., Warszawa
Budowę do konkursu zgłosił generalny wykonawca – lider konsorcjum.
Przedmiotem zamówienia była przebudowa układów torowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą na linii kolejowej LK182, w ramach projektu pod nazwą „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie”. W zakresie robót budowlanych wykonano: roboty torowe nawierzchniowe i podtorowe, roboty odwodnieniowe, obiekty inżynieryjne, sieci zewnętrzne, roboty drogowe, sieć trakcyjną, elektroenergetykę, urządzenia automatyki kolejowej, telekomunikację, a także wycinkę drzew i krzewów. Zamówienie obejmowało również przeprowadzenie oceny zgodności każdego podsystemu strukturalnego objętego zakresem zamówienia na każdym etapie (projektowania, budowy i końcowych prób podsystemu). Dzięki realizacji inwestycji osiągnięto następujące parametry eksploatacyjne oraz cechy użytkowe zgodnie z przyjętą kategorią linii według TSI poprzez usunięcie przyczyn istniejących ograniczeń w zakresie maksymalnej prędkości pociągów: pasażerskich maksymalna prędkość ‒ 140 km/h, towarowych maksymalna prędkość – 120 km/h, towarowych minimalna prędkość – 80 km/h. Realizacja projektu przyczyniła się do wielu korzystnych zmian w transporcie kolejowym w rejonie Śląska. Długość przebudowywanego odcinka linii kolejowej wraz z torami bocznymi wynosi 60,388 km, liczba przystanków 9, a kubatura budynków 2051,33 m3. Całość prac wykonano w ciągu 38 miesięcy.